Saturday, June 30, 2007

ढंग का कुछ लिखो|

आखिर हिंदी में लिखना चाहते हुए भी हिंदी टाइप करने से चिढ़ता क्यों हूँ? दफ्तरी काम में सारे दिन कीबोर्ड चलाते हुए इतनी बोरियत होती है कि फिर मन की बातें अलग इनपुट से टाइप करने में दिक्कत आती है| समय लगता है| सिर्फ इतना ही है क्या?

हिंदी में लिखना कभी भी आसान नहीं रहा| एक तो हिंदी क्षेत्र में न रहने और दिन भर अंग्रेजी की वजह से भाषा पर नियंत्रण कठिन है| फिर अलग अलग फांट की समस्या| कई बार लगता है कि अंग्रेजी में लिखना शुरु करें| एक दो बार कोशिश भी की, पर मजा नहीं आया|

पर सबसे बड़ी समस्या शायद हिंदी क्षेत्र के सांस्कृतिक विरोधाभासों की है| इन दिनों अचानक कविता और साहित्य को लेकर भयंकर मारामारी है और ऐसे में हर कोई 'holier than thou' कहता उछलता नजर आता है| इसी बहाने मुझे कई नए पुराने चिट्ठे पढ़ने का मौका मिला और अच्छा यह लगा कि इतने सारे ब्लाग हिंदी में हैं|

तकलीफ यह कि खुद कैसे इस दंगल में कोई सार्थक पहल करें समझ में नहीं आता| अंतत: एक साथी कवि के साथ खुद से भी यही कह रहा हूँ - समय मिले तो ढंग का कुछ लिखो|

कल लंदन और दो दिनों बाद भारत लौट रहा हूँ|

Saturday, June 23, 2007

सिर्फ फोटू




युवा कवि मोहन राणा के साथ| मोहन बाथ में रहता है और ये तस्वीरें उसने अपने मोबाइल फोन के कैमरे पर लीं|

स्टैचू नाविक जान कैबट है - १४९७ में ब्रिस्टल से चला और उत्तरी अमरीका जा पहुँचा|

पीछे इमारत ब्रिस्टल के कला और संस्कृति के केंद्र आर्नोलफीनी की है| आर्नोलफीनी मध्यकालीन पश्चिमी कला में काफी विवादित नाम है| मेरे हाथ में लिफाफे में मोहन के दो कविता संग्रह हैं, जिनमें एक ताजा 'पत्थर हो जाएगी नदी' है|

Saturday, June 16, 2007

सुनील के ताजा चिट्ठे की प्रतिक्रिया में एमा गोल्डमैन

वैसे तो छुट्टी पर हूँ| पर सुनील के ताजा चिट्ठे की प्रतिक्रिया में पेश है, मेरी प्रिय अराजक चिंतक एमा गोल्डमैन की १९०८ की स्पीच:





What Is Patriotism?
by Emma Goldman
1908
San Francisco, California
Men and Women:
What is patriotism? Is it love of one's birthplace, the place of childhood's recollections and hopes, dreams and aspirations? Is it the place where, in childlike naivete, we would watch the passing clouds, and wonder why we, too, could not float so swiftly? The place where we would count the milliard glittering stars, terror-stricken lest each one "an eye should be," piercing the very depths of our little souls? Is it the place where we would listen to the music of the birds and long to have wings to fly, even as they, to distant lands? Or is it the place where we would sit on Mother's knee, enraptured by tales of great deeds and conquests? In short, is it love for the spot, every inch representing dear and precious recollections of a happy, joyous and playful childhood?
If that were patriotism, few American men of today would be called upon to be patriotic, since the place of play has been turned into factory, mill, and mine, while deepening sounds of machinery have replaced the music of the birds. No longer can we hear the tales of great deeds, for the stories our mothers tell today are but those of sorrow, tears and grief.
What, then, is patriotism? "Patriotism, sir, is the last resort of scoundrels," said Dr. [Samuel] Johnson. Leo Tolstoy, the greatest anti-patriot of our time, defines patriotism as the principle that will justify the training of wholesale murderers; a trade that requires better equipment in the exercise of man-killing than the making of such necessities as shoes, clothing, and houses; a trade that guarantees better returns and greater glory than that of the honest workingman...
Indeed, conceit, arrogance and egotism are the essentials of patriotism. Let me illustrate. Patriotism assumes that our globe is divided into little spots, each one surrounded by an iron gate. Those who have had the fortune of being born on some particular spot consider themselves nobler, better, grander, more intelligent than those living beings inhabiting any other spot. It is, therefore, the duty of everyone living on that chosen spot to fight, kill and die in the attempt to impose his superiority upon all the others. The inhabitants of the other spots reason in like manner, of course, with the result that from early infancy the mind of the child is provided with blood-curdling stories about the Germans, the French, the Italians, Russians, etc. When the child has reached manhood he is thoroughly saturated with the belief that he is chosen by the Lord himself to defend his country against the attack or invasion of any foreigner. It is for that purpose that we are clamoring for a greater army and navy, more battleships and ammunition...
An army and navy represent the people's toys. To make them more attractive and acceptable, hundreds and thousands of dollars are being spent for the display of toys. That was the purpose of the American government in equipping a fleet and sending it along the Pacific coast, that every American citizen should be made to feel the pride and glory of the United States.
The city of San Francisco spent one hundred thousand dollars for the entertainment of the fleet; Los Angeles, sixty thousand; Seattle and Tacoma, about one hundred thousand... Yes, two hundred and sixty thousand dollars were spent on fireworks, theater parties, and revelries, at a time when men, women, and children through the breadth and length of the country were starving in the streets; when thousands of unemployed were ready to sell their labor at any price.
What could not have been accomplished with such an enormous sum? But instead of bread and shelter, the children of those cities were taken to see the fleet, that it may remain, as one newspaper said, "a lasting memory for the child."
A wonderful thing to remember, is it not? The implements of civilized slaughter. If the mind of the child is poisoned with such memories, what hope is there for a true realization of human brotherhood?
We Americans claim to be a peace-loving people. We hate bloodshed; we are opposed to violence. Yet we go into spasms of joy over the possibility of projecting dynamite bombs from flying machines upon helpless citizens. We are ready to hang, electrocute, or lynch anyone, who, from economic necessity, will risk his own life in the attempt upon that of some industrial magnate. Yet our hearts swell with pride at the thought that America is becoming the most powerful nation on earth, and that she will eventually plant her iron foot on the necks of all other nations.
Such is the logic of patriotism.
...Thinking men and women the world over are beginning to realize that patriotism is too narrow and limited a conception to meet the necessities of our time. The centralization of power has brought into being an international feeling of solidarity among the oppressed nations of the world; a solidarity which represents a greater harmony of interests between the workingman of America and his brothers abroad than between the American miner and his exploiting compatriot; a solidarity which fears not foreign invasion, because it is bringing all the workers to the point when they will say to their masters, "Go and do your own killing. We have done it long enough for you."
...The proletariat of Europe has realized the great force of that solidarity and has, as a result, inaugurated a war against patriotism and its bloody specter, militarism. Thousands of men fill the prisons of France, Germany, Russia and the Scandinavian countries because they dared to defy the ancient superstition...
America will have to follow suit. The spirit of militarism has already permeated all walks of life. Indeed, I am convinced that militarism is a greater danger here than anywhere else, because of the many bribes capitalism holds out to those whom it wishes to destroy...
The beginning has already been made in the schools... Children are trained in military tactics, the glory of military achievements extolled in the curriculum, and the youthful mind perverted to suit the government. Further, the youth of the country is appealed to in glaring posters to join the Army and the Navy. "A fine chance to see the world!" cries the governmental huckster. Thus innocent boys are morally shanghaied into patriotism, and the military Moloch strides conquering through the nation...
When we have undermined the patriotic lie, we shall have cleared the path for the great structure where all shall be united into a universal brotherhood -- a truly free society.

Thursday, June 07, 2007

छुट्टी

कुछ निजी कारणों से फिर एकबार चिट्ठागीरी से छुट्टी ले रहा हूँ।
कुछ समय बाद फिर हाजिर होंगे।


कारण?
समय, अवस्था - कुछ भी तो कारण हो सकते हैं।
शायद, ...

शायद वैसे गलत शब्द है। मेरे युवा दोस्तों को पता है कि मैं
शायद या पर फिर यहाँ तक कि और आदि से भी चिढ़ता हूँ।

शायद कुछ नहीं होता। जो होता है वही होता है।

Sunday, June 03, 2007

१२७वें स्थान से १२६वें स्थान पर

फिल्मों पर लिखना यानी टिप्पणियों की भरमार। एक शिकायत यह रही कि मैंने अपनी समझ के बारे में ज्यादा नहीं लिखा। भई, हिंदी में स्याही से तो लिख लेता हूँ, पर टाइप करने में अभी भी रोना आता है।

बहरहाल, उत्तर भारत में हिंदी क्षेत्रों में फिर आग भड़क उठी है। आरक्षण विरोधी दोस्त फिर से खूब बरस रहे होंगे। सचमुच स्थिति बड़ी जटिल है और बेचैन करने वाली है। बिल्कुल सही है कि आरक्षण की राजनीति को कहीं तो रुकना ही होगा। अगर गंभीरता से देखें तो इसी बेचैनी में ही आरक्षण नीति की जरुरत समझ में आती है। गैर बराबरी की व्यवस्था को बदलने के दो ही उपाय हैं - या तो संगठित विरोध से आमूल परिवर्त्तन या सरकार द्वारा उदारवादी नीतियों से परिवर्त्तन। अगर सरकार ईमानदार हो तो परिवर्त्तन में देर होने का कोई कारण नहीं है। पर मानव विकास सूची में पिछले दस सालों में १२७वें स्थान से १२६वें स्थान पर पहुँचने वाली देश की सरकार को कोई कैसे ईमानदार कहे। जहाँ आधी जनता प्राथमिक शिक्षा तक से वंचित है, वहाँ जनता के ऊपर आरक्षण जैसे जटिल विषय पर अपने आप सही निर्णय लेने का सवाल नहीं उठता। जबकि सुविधाएँ पाने की लड़ाई में सही निर्णय ऊपर से नहीं, अब तक दरकिनार और अब लड़ रहे लोगों से ही आए, तभी विवादों का शांतिपूर्ण निपटारा हो सकता है।

दुर्भाग्य यह है कि भारत में सबसे पढ़े लिखे लोगों की पार्टी का नेतृत्व भी इस साधारण सी बात को समझने में बुरी तरह नाकाम है। इसलिए नांदीग्राम में विकास का निर्णय जन-प्रतिनिधियों ने नहीं, निहित स्वार्थों से प्रभावित पार्टी नेतृत्व ने करने की कोशिश की। पर वाम संस्कृति में फले फूले लोगों ने संगठित होकर लोगों को ताकत दी। पर राजस्थान और हिंदी क्षेत्र के दीगर इलाकों में, जहाँ निरक्षता आज भी व्यापक है, नेतृत्व अपेक्षाकृत भ्रष्ट और संकीर्ण सोच के लोगों के हाथों में है, इंसान की कीमत कितनी है? इसलिए मीणा और गुज्जर जो भी हों, उनके साथ काम कर रहे स्वैच्छिक संस्थाओं के साथियों पर (जो कि हजारों की तादाद में हैं) इस वक्त बड़ी जिम्मेवारी है कि वे भ्रष्ट राजनीति से लोगों को बचाएँ।